אילו רשויות מקומיות עתידות להקשות על התעשיינים ב-2020?

בעוד שהביקושים למגדלי דירות ובנייני משרדים חדשים רק ממשיכים להתעצם, מפעלי התעשייה המייצרים בטון, טיט, מלט או מתכת הופכים לנדירים יותר בנוף העירוני. התרחבותם של מרכזי הערים אל עבר אזורי התעשייה שינתה את תוואי העיר, והובילה לכך שהתושבים במגדלים החדישים אינם מעוניינים לפתוח חלון אל הנוף של מפעל תעשייה, או לחלוק את הפקק בבוקר עם משאיות הבטון היוצאות משטח המפעל. מפעלי התעשייה ששכנו באזורים אלו כבר שנים הפכו בעיני התושבים למטרד, והם מפעילים לחץ על הרשות המקומית, הנאלצת להגיב לכך.

 

מפעלי תעשייה? Not In My Back Yard

העתקתו של מפעל במימונה של הרשות המקומית הוא עניין יקר, ועל כן בשנים האחרונות רשויות מקומיות מצאו דרך שנועדה "לשכנע" את המפעל להעתיק את מיקומו על ידי שימוש בסמכויות שניתנו לה על ידי המחוקק להפעלת מכבש לחצים על המפעל. תופעה מתגברת זו זכתה לשם NIMBY – Not In My Back Yard.

פרסום

 

כחלק מה-NIMBY, הרשות המקומית משתמשת בסמכותה כאחראית על רישוי עסקים, להזמנת בעלי המפעל לשימוע לפני ביטול רישיון העסק של המפעל או לצורך הצבת דרישות חדשות כתנאי לחידוש הרישיון. היא עשויה לשלוח פקחי תכנון ובניה שיבחנו האם קיימים חריגות בניה מהותיות או שימושים חורגים מהיתר הבניה שיובילו לשלילת הרישיון. מודדי ארנונה יכולים להופיע ולהחליט על הגדלת שטחים ושינוי סיווגים על מנת להכביד את נטל התשלום. חיובים רטרואקטיביים בארנונה יכולים להופיע אי משם, וגורמי אישור נוספים יכולים אף הם לקפוץ לביקור על דרישותיהם השונות.

 

המגמה בארנונה ל-2020: התייקרות תעריפים

 

על אף שתופעת ה-NIMBY מוכרת לתעשיינים היא לא הוגדרה כמדיניות של הרשויות המקומיות, זאת עד לפרסומם של טיוטות ההסבר לצווי הארנונה לשנת 2020 (יש לציין כי הצווים הוגשו לאישור השרים אך טרם אושרו). ב-3 רשויות מקומיות שונות דברי ההסבר לצו מנמקים את ההעלאות ברצונה של הרשות המקומית לממן את העלויות שנגזרות מנוכחותה של תעשייה במרחב העירוני מכיסם של התעשיינים.

 

כך למשל, בבקשה לאישור חריג בארנונה לשנת 2020 של עיריית נתניה התווספה בקשה לסיווג חדש של: מבנה תעשיה ומלאכה למפעלי בטון, מלט, טיט וכדומה המסווגים כיום כתעשייה ומלאכה. הנימוק לבקשה (ציטוט מתוך הבקשה): מדובר במפעלים הגורמים לנזק לסביבה : המשאיות הגדולות הורסות תשתיות של כבישים ומדרכות וכו' ולכן אנו מעוניינים להעלות תעריפי הארנונה על מנת שאולי ישקלו להעתיק את מקום המפעלים.

 

דברי הסבר להצעת הגזברות לצו הארנונה לשנת 2020 של עיריית חולון מבקשים להוסיף סיווג תעשייה מזהמת במתחם אזור התעשייה אשר יחול על מבנה במפעלי בטון, מפעלים לציפוי מתכת ומפעלים שמערכת האנרגיה שלהם מופעלת באמצעות סולר. ההסבר לשינוי המופיע בצו: הסבר לשינוי:

קיומו של מפעל תעשיה מזהמת מהסוגים המצויינים בסעיף הנ"ל בתחום הרשות המקומית מחייב

הקצאת משאבים מרובים לפיקוח הדוק על רישוי ותפעול המפעל תוך מתן הנחיות מדויקות של

הגורמים המקצועיים המפקחים בעירייה לכל מפעל ומפעל. בנוסף, נכסים מסוג זה מטילים הוצאות רבות וכבדות על הרשות המקומית, כמו לדוגמא: ניקוי הכבישים, ניקוי קולטנים ומניעת חדירת רעלים למי תהום. משכך, קיימת הצדקה שהנטל הכספי הכבד הנוסף יוטל על מפעלי התעשייה המזהמת ולא על כלל הציבור. ויודגש, המדובר הוא במפעלים התחומים למתחם אזור התעשייה בלבד. יש לציין כי הצפי של הרשות המקומית הוא כי השינוי יביא להעלאה בארנונה בגובה של 580,000 ש"ח.

 

בטיוטת הארנונה של עיריית אשדוד לשנת 2020 הוגשה בקשה להעלאה של 15% עבור מבנים

המשמשים לייצור חשמל ותחנות כוח;עיבוד וזיקוק מוצרי דלק;ייצור דשנים וכימיקלים אחרים,…….תחנת מעבר לאשפה". על פי המסמך, הסיבה לשינוי תעריפי הארנונה בסיווג המבוקש, הנה הצורך של העירייה במשאבים חדשים לצורך היערכות לטיפול בסיכון הנובע ממפעלים/עסקים עתירי חומ"ס. בין היתר – בשל הצורך לקיים ולתחזק מערכת לטיפול באירועי חומ"ס, לקיים סקרי סיכונים מעת לכל המערכת התעשייתית בעיר, הקמת ותחזוקה של מערך האכיפה הסביבתי והשקעה באמצעי מיגון לנושאי הסיכון ותחזוקה של אמצעים אלו וכיו"ב פעולות שלצידן עלויות כלכליות בלתי מבוטלות.

 

פרסום

ברשויות מקומיות נוספות הוגשו בקשות לסיווגים יקרים יותר עבור תעשייה מזהמת: כך למשל בטיוטת צו הארנונה של המועצה האזורית חוף השרון לשנת 2020 הוגשה בקשה להוספת תת סיווג לקרקע תפוסה המשמשת לתעשיית בטון כימיקלים, גז, נפט, דלק, תעשיה מזהמת, בתעריף 9.67 ש"ח למ"ר. זאת בעוד תעריף קרקע תפוסה לכל מטרה לרבות למשרדים, שירותים ומסחר, למלאכה,

לתעשייה, לבנקים, בריכות ולבתי מלון עומד על 3.12 ש"ח למ"ר בלבד. סיווג דומה ניתן למצוא בטיוטות הארנונה של מועצה אזורית לב השרון, ובקשה לסיווג יקר לתעשיות הדלק הוגשה גם על ידי עיריית חיפה.

 

איך מתמודדים עם המצב?

 

ההתמודדות עם הרשות המקומית הן במקרה של NIMBY והן במקרה של בקשה לשינוי צו ארנונה צריכה להיעשות לאחר התייעצות עם גורמים מקצועיים הבקיאים בהתמודדות עם ומול רשויות מקומיות ומבינים מתי פעולת הרשות לגיטימית ומתי לא, מהם המועדים הנכונים לפעולה וכיצד ניתן לפעול גם מבלי לפתוח חזית מול הרשות אלא ליצור עימה ערוץ הידברות פרודוקטיבי.

 

הכותבת, עו"ד נועה טלבי היא עו"ד רשויות מקומיות, רישוי עסקים וארנונה

 

Print Friendly, PDF & Email

פה יבוא באנר

תודה שאתם מבקרים בפורטל "טכנו נט". טכנו נט נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום הטכנולוגיה והתעשייה באתר תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום המתכת,פלסטיק, זיווד ואריזה, הייטק, אוצומציה וסייבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

בעזרת מכ"ם ניתן לזהות לראשונה להקות של עופות גדולים ולמנוע תאונות עם כלי טי...

19 במרץ 2024

כרסום ספוג בCNC

3 במרץ 2024

ההטמעה של טכנולוגיות מתקדמות בתעשייה החכמה

17 בדצמבר 2023

יפן- נפלאות הטכנולוגיה של היום יום
הצמיג ששומר את הפלסטיק לעצמו
פתרון לתאונות הרבות בין כלי טיס לבעלי כנף, ע"י זיהוי בעזרת מכ"ם להקות של עו...
בעזרת מכ"ם ניתן לזהות לראשונה להקות של עופות גדולים ולמנוע תאונות עם כלי טי...

19 במרץ 2024

כרסום ספוג בCNC

3 במרץ 2024

ההטמעה של טכנולוגיות מתקדמות בתעשייה החכמה

17 בדצמבר 2023

יפן- נפלאות הטכנולוגיה של היום יום
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

כדי להיות תמיד מעודכנים