הטכנולוגיה של רכבות ההרים ביפן – מסע טכנולגי

עוד לפני הצעקה הראשונה, לפני עומסי ה-G החיוביים והשליליים, יש רגע קטן שמסדר את כל הסיפור. הוויתור על הטלפון, הארנק והמשקל המיותר הוא לא רק נוהל בטיחותי – זו הצהרת כוונות הנדסית. מהרגע שהדלת המתכתית ננעלת, גוף הנוסע הופך לממשק בין סיפור לדינמיקה, בין פנטזיה למכניקה מדויקת. זהו קו פתיחה למסע שבו כל פארק – מ-Tokyo DisneySea דרך Fuji-Q Highland ועד Nagashima Spa Land ו-Universal Studios Japan – משתמש בשפה אחרת כדי לענות על השאלה: איך מתרגמים פיזיקה להתרגשות?

מאת – וושקי

המאמר שלפניכם נע בין "טכנולוגיה בתחפושת של סיפור" לבין "מדע חשוף". בדיסני־סי נבחן איך אנימטרוניקה מורכבת, מערכות בקרה מתוחכמות ופרוטוקולי Fail-Safe הפועלים בזמן אמת, משתלבים בנרטיב עד שהטכנולוגיה נעלמת לגמרי. בפוג'י־קיו נפרק שיגורים ליניאריים עוצמתיים, שליטה רב־צירית והנדסת מבנים גבוהים לרצף של ניסויים פתוחים לקהל, הממחישים את כוחה של הפיזיקה. בנגאשימה נעקוב אחר מושג קנה המידה – מסילות חלולות, בלימה מגנטית וניתוחי FEA/CFD (ניתוח אלמנטים סופיים ודינמיקת נוזלים חישובית) המאפשרים ליצור "דרקון" באורך 2.5 קילומטר. ביוניברסל נראה איך תכנון רב־חושי וממשק מוזיקלי אישי מעצבים את תפיסת המהירות והזמן של הנוסע.

זהו יומן־מעבדה של נער אחד ושורת רכבות הרים, אבל גם מפת קריאה למקצוענים: חיישנים ורתמות, סגסוגות ומסילות, וסטיבולומטריה (חקר מערכת שיווי המשקל) ותודה. מהרגע שהכול נכנס ללוקר, מתחיל דיאלוג נקי בין גוף למכונה. שם, בדיוק שם, מתחיל המאמר – בצעד הראשון אל תוך מערכת הנדסית שמטרתה לזקק דקה אחת של אקסטזה בטוחה.

פרסום

הלוקר הראשון, הצעד הראשון

כשירדתי מהרכבת בתחנת מאיהאמה, ידעתי שזה היום שאני מחכה לו מהטיסה עצמה. הפארק הראשון במסע שלי הוא Tokyo DisneySea – המקום היחיד בעולם שנבנה בקונספט הזה, רק ביפן. עוד לפני שראיתי את האגם המלאכותי והמבנים המרהיבים, כבר נעמדתי מול שורת לוקרים מתכתיים.

השלטים ברורים: אין כניסה למתקנים עם שום חפץ אישי. אין טלפון בכיס, אין ארנק, אין אפילו מטבע בודד. הכול נכנס ללוקר, והקוד נשמר על כרטיס מגנטי קטן. בהתחלה זה מרגיש מוזר, כאילו הפארק דורש ממני לוותר על הזהות שלי, אבל מהר מאוד אני מבין שזה חלק מהחוויה: להרגיש קליל, חשוף, ולהכניס את הגוף עצמו לתוך המכונה ההנדסית.

כשהלוקר ננעל ואני צועד לכיוון האטרקציה המרכזית – Journey to the Center of the Earth – הלב שלי דופק. זה לא עוד מתקן, זה השילוב הראשון שלי בין סיפור דמיוני לבין טכנולוגיה הנדסית ברמה עולמית.

כלום לא עולה איתך לרכבת ההרים

DisneySea Tokyo – טכנולוגיה בתחפושת של פנטזיה

ההמתנה בתור – מסע לפני המסע

התור ארוך, אבל ב־DisneySea שום דבר לא סתמי. הקירות סביבי מעוצבים כמו מנהרות געשיות, עם אורות עמומים וצלילים שמדמים לבה מבעבעת. אני שם לב שבכל כמה דקות יש רעידה קלה בקירות – לא רעידה אמיתית, אלא מערכת מכנית שמייצרת תחושת עומק. זה כבר רמז לטכנולוגיה שמחכה בפנים: לא רק מסילה אלא תזמורת שלמה של מכניקה, מחשוב ואפקטים סנסוריים.

המתנה בתור היא חלק מהחוויה, אבל גם חלק מהתכנון. זה לא סתם עיצוב, אלא ארכיטקטורה חווייתית: להכניס את המוח למצב של “אני באמת בתוך סיפור” עוד לפני שעליתי לקרון.

העלייה לקרון – ההכנות הטכנולוגיות

אני נכנס לקרון קטן שנראה כמו רכב כרייה עתיק. החגורה ננעלת, אבל מה שמפתיע הוא כמה מהר זה קורה – חיישנים מזהים שהרתמה סגורה כראוי, נורית ירוקה נדלקת, ורק אז המחשב מאפשר את תחילת הנסיעה.

מאחורי הקלעים פועלת מערכת Fail-Safe: אם חיישן אחד לא מזהה סגירה מלאה, הקרון לא יוצא לדרך. זו לא סתם הקפדה יפנית על סדר – זו טכנולוגיה של בקרה בזמן אמת, שמבוססת על עקרונות בטיחות בתעופה.

Journey to the Center of the Earth – המסע מתחיל

הקרון מתחיל להתגלגל באיטיות דרך מערות חשוכות. אורות קטנים, אדים קרים, צלילים של טפטוף מים – הכול מסונכרן.

ואז – בבת אחת – הקרון מאיץ. אני נזרק קדימה, ההפתעה היא מוחלטת. המערכת כאן מבוססת על מסילה מגנטית ליניארית (LIM) שמעניקה תאוצה חלקה, שקטה, אך חזקה. הגוף שלי סופג עומס של כ־2.5G – פי שניים וחצי ממשקל הגוף.

הנסיעה משלבת סיבובים, עצירות פתאומיות, ותיאום עם אנימטרוניקה – דמויות רובוטיות שמגיבות בזמן אמת למסלול הקרון. אחת מהן נראית כמו מפלצת לבה ענקית. אני יודע שזה מנגנון רובוטי מבוסס בוכנות הידראוליות, אבל ברגע האמת המוח שלי פשוט צורח “זה אמיתי”.

השיגור מעלה – מהנדסה לסיפור

ואז מגיע רגע השיא: הקרון, שכאילו יורד יותר ויותר פנימה, מתפרץ פתאום מעלה. שיגור מהיר מרים אותי החוצה, ואני מגיח מתוך ההר עצמו. השילוב בין מהירות, רעידות, אור שמסנוור אחרי החושך – יוצר אשליה שאני באמת פורץ מתוך בטן האדמה.

מבחינה הנדסית מדובר בשיא מורכב: השיגור מבוסס על מערכת LSM (Linear Synchronous Motor) – סוג מתקדם יותר של הנעה מגנטית. כל מקטע במסילה מכיל סלילים חשמליים שמייצרים שדה מגנטי מתחלף. הקרון, שבתוכו מגנטים קבועים, נמשך קדימה בדיוק מתוזמן. היתרון הוא שליטה מלאה במהירות ובתאוצה, בלי חיכוך מיותר.

טכנולוגיות תומכות – הרבה מעבר למסילה

כשהנסיעה מסתיימת ואני יורד מהקרון, אני מבין שמה שחוויתי לא היה רק “רכבת הרים”, אלא מערכת מולטי־דיסציפלינרית:

  • הנדסת מכונות – בוכנות הידראוליות שמניעות את האנימטרוניקה.

  • הנדסת חשמל ובקרה – חיישנים לכל קרון, ניטור בזמן אמת, אלגוריתמי Fail-Safe.

  • הנדסת חומרים – שימוש בסגסוגות פלדה קלה לעמידות בפני עומסים חוזרים.

  • מדעי המחשב – סימולציות CFD (Computational Fluid Dynamics) לניהול זרימת האוויר במנהרות, FEA (Finite Element Analysis) לניתוח העומסים במסילות.

  • עיצוב חווייתי – שילוב כל המערכות לתוך סיפור אחיד שגורם לי לשכוח שאני בתוך מתקן.

ההשפעה על הגוף – שיעור ביומכניקה

ברגעי התאוצה, הגוף שלי חווה עומס של 2–3G. זה אומר שהראש שלי, ששוקל בערך 5 ק"ג, הפך פתאום ל־15 ק"ג. הצוואר נמתח, אבל מערכת הרתמות תוכננה בדיוק לכך: פיזור העומס על בית החזה והכתפיים, ולא על נקודת חיבור אחת.

מחקרים מראים שהגוף האנושי יכול לעמוד בעומסים של עד 5G לפרקי זמן קצרים, כל עוד הראש נתמך כראוי. ב־DisneySea, נראה שהמערכת תוכננה כדי לשמור את הנוסעים בתוך טווח נוח – מספיק חזק כדי להרגיש אדרנלין, אבל רחוק מהגבולות הפיזיולוגיים המסוכנים.

יציאה מהמתקן – מה נשאר בלב

כשאני יוצא החוצה לאור היום, אני קולט כמה אנשים מסביבי מדברים לא על “כמה זה היה מפחיד” אלא על “כמה זה היה אמיתי”. זה סוד ההצלחה של DisneySea: הטכנולוגיה נעלמת בתוך הסיפור.

אבל בתור נער שמתעניין בהנדסה, אני רואה את זה אחרת. אני מבין שהאנשים מאחורי הקלעים – מהנדסי מכונות, חשמל, תוכנה וחומרים – יצרו כאן לא רק מתקן בידור אלא מעבדה יישומית לטכנולוגיות מתקדמות.

פארק דיסני סי יפן

 הפארק הראשון כמראה לעתיד

היום הראשון שלי במסע לימד אותי שני דברים:

  1. למה מפקידים את כל הדברים בלוקר – כי ברכבות ההרים האלה אין מקום לשום דבר חוץ מהגוף והחגורה.

  2. למה יפן שונה – כי כאן רכבת הרים היא לא עוד קרון על מסילה, אלא שילוב של פיזיקה, הנדסה ועיצוב חווייתי ברמה עולמית.

בדרך החוצה מהפארק, עם שקית מזכרת קטנה, אני כבר חושב על התחנה הבאה – Fuji-Q Highland. אם DisneySea הצליח להכניס אותי לתוך סיפור בעזרת טכנולוגיה, מה יקרה כשאגיע לפארק שבו המטרה היא לא סיפור אלא אדרנלין טהור?

Fuji-Q Highland – כשאדרנלין הופך למדע

הכניסה לפארק – ההר שמביט בי

כשירדתי מהרכבת הקטנה שהביאה אותי עד לפוג’י קיו, הדבר הראשון שתפס אותי לא היה הצבעים של המתקנים או הצעקות שבקעו מהמסילות – אלא הר פוג’י. הוא עמד שם, ענק, עטוף עננים, כמעט שותק. הר געש רדום שמזכיר שגם בטבע יש כוחות עצומים חבויים. ובאיזשהו מקום, רכבות ההרים כאן נבנו כדי לחקות בדיוק את זה – כוח טבעי, פראי, אבל נשלט בקפידה על ידי מהנדסים.

עוד לפני שאני נכנס לשערים אני נעמד מול שורת לוקרים. הכללים ברורים: אסור לעלות עם שום חפץ אישי. אין טלפון, אין בקבוק, אין ארנק. בתחילה זה מרגיש כמו גזילה – אבל מהר מאוד אני מבין שזה חיוני: במהירויות כאלה כל חפץ קטן עלול להפוך לקליע. אני מכניס הכול פנימה, סוגר את הדלת המתכתית, ונשאר אני בלבד – גוף ונפש מול המסילות.

Do-Dodonpa – כשפיזיקה הופכת לבעיטה בחזה

ההמתנה – דממה לפני הפיצוץ

התור ל־Do-Dodonpa ארוך, אבל כל צעד בו מרגיש כמו הליכה אל תוך ניסוי מדעי. אני רואה את המסילה הלבנה שנמתחת כמו חץ. אין לולאות מתפתלות, אין משחקים – רק קו ישר שמבטיח משהו פשוט: מהירות.

החוויה האישית

אני מתיישב בקרון. הרתמות ננעלות בקליק מתכתי ברור. שנייה של שקט, ואז – בבת אחת – הקרון נורה קדימה. לא תאוצה הדרגתית, לא התחממות. פשוט מעבר מ־0 ל־172 קמ"ש בתוך פחות משתי שניות.

הלב שלי צונח, החזה שלי נמחץ פנימה, והראש נדבק למושב כאילו מישהו לחץ עליי מלמעלה. זה לא דומה לכלום שהכרתי. אפילו לצעוק אי אפשר – האוויר פשוט נעלם מהריאות.

ההסבר הטכנולוגי

איך זה עובד? מדובר בשילוב נדיר של שתי מערכות:

  1. מערכת פניאומטית – אוויר דחוס משתחרר בלחץ עצום, דוחף בוכנה שמעניקה לקרון את הדחיפה הראשונית.

  2. הנעה מגנטית ליניארית (LIM) – מסילה חשמלית שבתוכה סלילים יוצרים שדה מגנטי מתחלף. הקרון, שבתוכו מגנטים קבועים, נמשך קדימה בדיוק מתוזמן.

שילוב זה מאפשר תאוצה כמעט מיידית, ללא איבוד אנרגיה לחיכוך שרשראות.

השפעה על הגוף

ברגע הזה אני חווה עומס של כ־3.2G. זה אומר שכל איבר בגוף שלי שוקל פי שלושה וחצי ממשקלו הרגיל. הראש שלי הופך מ־5 ק"ג ל־16. חגורת הבטיחות נועדה לפזר את העומס הזה על שטח רחב, בעיקר על בית החזה והכתפיים.

נקודת מבט אקדמית

מערכות כאלה לא נבנות סתם. הן מתוכננות בעזרת סימולציות CFD (ניתוח זרימת אוויר) כדי להבין איך הקרון יתנהג במהירויות הגבוהות, ובאמצעות Finite Element Analysis (FEA) כדי לוודא שהמסילה והקרון לא ייכשלו תחת הלחצים. זהו שילוב של הנדסת מכונות, פיזיקה של חומרים, ומדע הבקרה.

אני יורד מהקרון, עדיין רועד. זה לא רק פחד – זו הבנה שהפכתי לרגע אחד לחלק ממשוואה פיזיקלית.

הכל נכנס ללוקר

Eejanaika – כשהכיסא הופך למסלול

התור – אי ודאות באוויר

האנשים בתור נראים מהוססים יותר. זה לא מתקן רגיל. אני כבר שומע את הצרחות הלא־רגילות: לא רק צעקות של נפילה, אלא של בלבול.

החוויה האישית

אני מתיישב על הכיסא, והרתמה מרגישה כבדה יותר. הקרון מתחיל לנוע, ופתאום – אני מבין שהמושב שלי עצמו מסתובב. אני מוצא את עצמי פעם עם הראש למטה, פעם עם הרגליים קדימה, לפעמים אפילו הפוך לגמרי. העולם סביבי הופך לקרוסלה אכזרית.

אני צורח, אבל לא מהפחד – אלא מהבלבול המוחלט. אין למעלה, אין למטה. המוח שלי מאבד את היכולת להבחין בין כיוונים.

ההסבר הטכנולוגי

זוהי רכבת 4D – כלומר, לא רק המסלול משתנה אלא גם המושב.

  • כל מושב מחובר לזרוע הידראולית.

  • חיישנים מזהים את מיקום הקרון על המסילה.

  • מחשב מרכזי שולח פקודות לכל מושב.

  • הבוכנות ההידראוליות מבצעות סיבובים בזמן אמת.

התוצאה: אני לא רק נע במסלול, אלא גם מסתובב סביב עצמי בהתאם לסיפור שהמתכננים רצו שאחווה.

שכבה אקדמית

מדובר במערכת Multi-Axis Motion Control – שליטה רב־צירית. זו טכנולוגיה שמוכרת מתחום הסימולטורים הצבאיים, שבהם חשוב לדמות תנועה בכמה כיוונים במקביל. ההבדל הוא שפה, מדובר במאות נוסעים במקביל, וכל כיסא חייב לפעול בסנכרון מדויק עם הקרון. סטייה של אלפית שנייה עלולה לגרום לתחושת חוסר תיאום ולפגיעה בבטיחות.

השפעה פיזיולוגית

המוח שלי, שמבוסס על מערכת שיווי המשקל הפנימית (האוזן התיכונה), נחשף לבלבול מוחלט. הראייה אומרת דבר אחד, התחושה אומרת דבר אחר. זה מה שגורם לצעקות השונות – תחושת אובדן מוחלט של שליטה.

אני יורד מהמושב מתנדנד, הראש מסתובב, אבל בפנים – חיוך ענק.

רכבת Fujiyama – מלכת ההרים

Fujiyama – מלכת ההרים

העלייה – מוזיקה של מתכת

אני מתיישב בקרון שעולה לאט. הקליקים של השרשרת נשמעים כמו פעימות לב. לאט לאט אני מתרומם ל־79 מטר. זה לא סתם גובה – זה כמעט בניין שלם. מלמעלה אני רואה את הר פוג’י כולו, ואז – השקט נשבר.

החוויה האישית

הקרון נופל קדימה, ואני יחד איתו. הבטן שלי נצמדת לגרון. זוהי ירידה אינסופית.

בכל פיתול אני מרגיש איך הגוף נמשך הצידה – כוח צנטריפוגלי מושך אותי אל מחוץ לקרון, אבל הרתמות מחזיקות אותי.

ההסבר הטכנולוגי

גובה כזה דורש הנדסת מבנים דינמית.

  • השתמשו בסגסוגות פלדה מתקדמות, עם חוזק גבוה אבל משקל נמוך יחסית.

  • התכנון כולל גמישות מבוקרת – המסילה אינה קשיחה לגמרי, אלא מתכופפת מעט עם הרוח.

  • בוצעו בדיקות רעידות (Vibration Analysis) כדי לוודא שאין מצב של תהודה – מצב שבו תדירות טבעית של מבנה משתלבת עם הרוח ועלולה לגרום לקריסה.

שכבה אקדמית

הנדסת Fujiyama דומה במובנים רבים להנדסת גורדי שחקים. גם שם צריך להתמודד עם רוחות חזקות, עומסים דינמיים, ותנועות פתאומיות. לכן רכבת ההרים הזו היא לא רק אטרקציה – היא מודל מחקר להנדסה אזרחית.

 Fuji-Q כמעבדה פתוחה

כשאני יוצא מהפארק, הראש שלי מלא בצעקות, אבל גם במספרים.

  • ב־Do-Dodonpa למדתי מה זה לעמוד מול תאוצה של 3.2G.

  • ב־Eejanaika הבנתי איך שליטה רב־צירית מבלבלת את המוח האנושי.

  • ב־Fujiyama ראיתי איך הנדסת מבנים מתמודדת עם רוחות ועם עומסים.

Fuji-Q Highland הוא לא עוד פארק שעשועים. הוא מעבדת פיזיקה והנדסה פתוחה לקהל.

וכנער, לצאת מהמתקן הזה זה להרגיש כאילו הייתי לרגע חלק מניסוי מדעי ענק – ניסוי שבו מהנדסים משחקים עם גבולות הפיזיולוגיה שלי ועם מגבלות החומר, והכול כדי להעניק לי רגע אחד של צעקה טהורה

רכבת הההרים Takabisha

Takabisha – הנפילה שתלויה בשמיים

ההמתנה בתור – כשהשמיים מתקרבים

אני עומד בתור ל־Takabisha, והלב שלי כבר פועם חזק יותר מכל שיר שמתנגן ברמקולים. לעומת Fujiyama האייקונית או Do-Dodonpa האגרסיבית, פה כולם מדברים רק על דבר אחד: 121 מעלות. זה מספר שחוזר שוב ושוב על שלטים, חולצות מזכרת, אפילו בהכרזות הרשמיות.

בזמן שאני מתקדם בתור אני מרים את הראש ורואה את המסילה מטפסת בקו אנכי לגמרי, כמו מגדל מתכת שמושיט אצבע לשמיים. לידו נראים עננים – ואי אפשר שלא לחשוב על השאלה הפשוטה: איך אפשר לעלות לשם, ולהיות מוכן ליפול משם?

העלייה לקרון – הלב כבר בחזה

אני מתיישב בקרון הצר, החגורה ננעלת סביבי. כמו תמיד, מסכים מוארים מראים בדיוק איך להכניס את הכתפיים, איפה לשים ידיים, מה אסור לקחת. המערכת לא תצא לדרך אם החיישנים לא מזהים נעילה מושלמת.

בזמן שהקרון מתחיל לנוע אני שומע את הקליקים של השרשרת – אבל לא קדימה או באלכסון, אלא למעלה־למעלה, בקו ישר לאוויר.

החוויה האישית – התלייה מעל התהום

אני שוכב כמעט על הגב, מביט לשמיים. כל שנייה הקרון עולה עוד ועוד, ואני מתחיל להרגיש איך הגוף מחליק קלות ברתמות. זה רגע לא טבעי: להיות תלוי מול השמיים, לדעת שעוד שנייה מגיעה הנפילה.

ואז מגיע השקט. הקרון מתעכב לרגע על הפסגה. אני מסתכל קדימה – ורואה רק אוויר. שום מסילה לא נראית, רק ריק. המוח שלי צורח: זה לא הגיוני.

הנפילה מגיעה. לא 90°, לא אנכית – אלא יותר מזה: 121°. הקרון מתהפך קדימה מעבר לאנכי, ואני מרגיש תחושה נדירה של שליליות כוח G – כאילו אני מתנתק מהמושב ומתרומם באוויר.

הגוף שלי חווה "אפס כבידה" רגעי, ואז – בבת אחת – הקרון ננעץ לתוך סדרה של לופים, סיבובים והיפוכים. הצעקות שלי מתערבבות עם מסלול מתכתי שבנוי לבלבל כל חוש.

ההסבר הטכנולוגי – איך נבנית נפילה של 121°

מה הופך את Takabisha לייחודית?

  1. העלייה האנכית – במקום שיפוע הדרגתי, הקרון נמשך בשרשרת בקו ישר כמעט לגמרי. זה דורש מסילה חזקה במיוחד, עם חיבורים מחוזקים שיכולים לשאת את המשקל של קרון מלא נוסעים התלוי כמעט אופקית.

  2. עצירת הפסגה – הקרון עוצר רגע לפני הנפילה. זהו אלמנט פסיכולוגי, אבל גם טכני: המערכת משתמשת בבלמי צבת (clamp brakes) שמחזיקים את הקרון עד לשחרור מתוזמן.

  3. הנפילה בזווית 121° – כאן נדרשת הנדסת מסילה מתקדמת. החלק העליון חייב להיות מכופף מעבר לאנכי בצורה שמאפשרת גם המשכיות חלקה, גם תחושת חוסר משקל, וגם שמירה על יציבות מבנית.

  4. שיגור מקדים – Takabisha היא שילוב נדיר בין Launch Coaster לבין עלייה בשרשרת. בתחילת המסלול הקרון מואץ ב־100 קמ"ש בעזרת מנוע ליניארי חשמלי, ורק אחר כך מתחיל את העלייה האנכית.

שכבה אקדמית – כוח G והפיזיולוגיה של הגוף

במהלך הנפילה הגוף שלי חווה עומס משתנה:

  • בתחילת הירידה: כוח G שלילי (בערך ‎−0.5G). משמעותו היא שאני לא נדחף אל המושב אלא מתרומם ממנו. זה יוצר את תחושת ה"אפס־כובד".

  • בהמשך, כשהקרון פוגש את המסילה התחתונה: הכוח מתהפך ל־כ־4G חיובי – כלומר פי ארבעה ממשקל הגוף.

המוח האנושי לא רגיל לשינוי קיצוני כזה בתוך פחות משנייה. זו הסיבה שהחוויה כל כך חזקה: המערכת הווסטיבולרית (שיווי המשקל באוזן הפנימית) שולחת אותות סותרים למוח, והוא מתרגם את זה כתחושת בלבול ואדרנלין קיצונית.

היפוכים ואלמנטים נוספים – שבעה עולמות במסילה אחת

לאחר הנפילה הגדולה, Takabisha לא עוצרת:

  • לופ אנכי – עיגול מושלם שמחזיר אותי למצב הפוך.

  • אימלמן (Immelmann) – פנייה שמתחילה בלופ חצי־אנכי ונמשכת בסיבוב.

  • דייב לופ (Dive Loop) – תחושה שאני נופל הצידה אל תוך האדמה.

  • קוברה רול – שני חצאי לופים ברצף שנותנים תחושת "גלגול כפול".

כל אחד מהאלמנטים האלו מחושב במדויק:

  • זווית הכניסה מווסתת את התאוצה.

  • מהירות הקרון מתוזמנת כך שלא תחרוג מגבולות הפיזיולוגיה האנושית.

  • חיישני מהירות ובקרה בודקים בכל שנייה שהכול עובד כמתוכנן.

חומרים והנדסת מסילה

המסילה של Takabisha בנויה מפלדה מרוכבת עם ציפוי מיוחד למניעת קורוזיה. זה קריטי, משום שהר פוג’י מתאפיין באקלים משתנה: בקיץ חום ולחות, ובחורף שלג ורוחות.

בנוסף, היציבות המבנית נבדקה על ידי Finite Element Analysis – הדמיות מחשב שבוחנות כל עומס אפשרי. התוצאה היא מסילה שיכולה לספוג עשרות אלפי מחזורים ביום, מבלי לאבד את צורתה.

נקודת מבט אישית – הפחד והניצחון

כשאני יורד מהקרון, רגליי רועדות. אני שומע סביבי אנשים צוחקים, חלקם נשענים על המעקה, אחרים צועקים “שוב! שוב!”.

בשבילי, Takabisha הייתה מפגש עם הגבול הדק בין פחד מוחלט לבין ניצחון אישי. ברגע שהייתי תלוי שם למעלה, מביט לשמיים, הרגשתי שכל מה שהכרתי על רכבות הרים עד כה היה הקדמה בלבד.

סיכום – למה Takabisha שונה

  • היא לא הארוכה ביותר, לא המהירה ביותר, אבל היא משנה את כללי המשחק בזווית של 121°.

  • היא משלבת שיגור מהיר ו־עלייה אנכית – שני עולמות שונים במסלול אחד.

  • היא משתמשת בהנדסה מתקדמת של חומרים, סימולציות בקרה, ועקרונות פיזיולוגיים כדי לתת חוויה שנמצאת על הגבול אבל לא עוברת אותו.

Takabisha היא ההוכחה לכך שהנדסה מודרנית יכולה להפוך פחד טהור לאדרנלין ממכר – ולגרום לנער כמוני לרצות לעמוד שוב בתור, גם כשאני עדיין רועד.

ארץ הספא נגשימה – דרקון הפלדה 2000

לפארק – כמו להיכנס לעיר של פלדה

אחרי Fuji-Q Highland, מרגיש אחרת לגמרי. פה אין הר ברקע אלא קניון ענק, פארק מים, וגשרי פלדה שמציצים מכל עבר. הפארק לא רק שעשועים – מתחם בילוי עצום, וכשמתקרבים אליו השם הראשון הוא ההוא הוא הדירה של Steel Dragon 2000 .

מהמרחק אני כבר רואה: שלד מתכת עצום שנמשך כמעט עד האופק. זה לא מתקן אחד אלא עולם שלם של מסילות. החוויה מתחילה עוד לפני שעולים לקרון – מציאות שהעיניים לא מצליחות לעקוב אחרי הסיום של המסילה.

Steel Dragon 2000

התור – מסע אל “הדרקון”

השם "דרקון הפלדה" לא ניתן סתם. המסילה באמת נראית כמו דרקון ענק שמתפתל סביב הפארק, נושם במהירויות על-אנושיות. התור ארוך, אבל הוא יכול להתבונן מקרוב על המבנה: קונסטרוקציה של מאות עמודי פלדה מחוברים בברגים ובמותות תמיכה אלכסוניים.

מה שמעניין הוא השקט – למרות גודלה, הרכבת לא רועשת כמו שהייתי מצפה. זה חלק מהתכנון: שימוש במבנה חלול שמפחית תהודה, ותכנון אווירודינמי שמצמצם חיכוך.

העלייה לקרון – רגע לפני האינסוף

אני מתיישב, החגורות ננעלות, ושוב אני נפרד מהמוח של שליטה. ההבדל הוא שכאן אני יודע שהנסיעה לא תהיה של שניות, אלא של ארבע דקות מלאות – נצח בתנאים של רכבות הרים.

הקרון מתחיל לטפס. העלייה נמשכת ומשכת, ואני מתחיל לחשוב: כמה גבוה עוד אפשר? זו לא סתם עליה – זו הכנה פסיכולוגית. כשמגיעים לשיא, רואים את האוקיינוס ​​מצד אחד ואת ההרים מצד שני. ואז – הצניחה.

החוויה האישית – מסע בלי סוף

הנפילה הראשונה כמעט אנכית, במהירות של כ-153 קמ"ש. הלחץ בחזה עצום, הראש נדבק לאחור. ואז מגיעה סדרה של גבעות ענקיות, כל אחת מהן נותנת תחושת "אוויר" – רגע שבו אני מתנתק מהמושב.

אחרי זה מגיעות פניות אינסופיות, לופים ענקיים, והמסילה ממשיכה וממשיכה. במידה מסוימת אני מאבד תחושת זמן – כל הגוף שלי מרגיש שאני בתוך גל מתכת שלא נגמר.

ההסבר הטכנולוגי – איך בונים דרקון באורך 2.5 קילומטרים

Steel Dragon 2000 הוא לא סתם עוד מתקן. הוא רכבת ההרים הארוכה בעולם – 2,479 מטר. כדי לבנות מסילה מסודרת כמה חידושים הנדסיים ייחודיים:

  1. מבנה חלול – אם היו משתמשים בפלדה מוצקה, המשקל העצמי היה גדול מדי. לכן בחרו בצינורות פלדה חלולים בקוטר גדול, שמעניקים יחס חוזק־משקל מיטבי.

  2. חלוקת עומסים – לאורך המסילה יש מאות עמודי תמיכה. כל אחד מהם מתוכנן לשאת עומסים דינמיים של אלפי טון, תוך שימוש בזוויות אלכסוניות שמחלקות את הכוחות.

  3. בלימה מגנטית (Eddy Current Brakes) – במקום בלמים מכניים רגילים, הקרון נעצר באמצעות מגנטים שיוצרים זרמים מערבוליים במתכת. זה יכול עצירה חלקה, שקטה ולא חיכוך ישיר.

  4. תכנון אווירודינמי – מסלול כה ארוך מחישוב מדויק של התנגדות חייב האוויר. שימוש בסימולציות CFD (Computational Fluid Dynamics) אפשר להבין איפה להיווצר מערב או לחץ מוגזם.

שכבה אקדמית – ניתוח פיזיולוגי

על הנסיעה, הגוף שלי מגוון עצום של כוחות:

  • בנפילה הראשונה: עומס של כ-3.5G חיובי – פי שלושה וחצי ממשקל הגוף.

  • בגבעות האוויר: עומס שלילי, עד ‎−1G – גורם של חוסר כבידה.

  • בפניות החדות: עומס צידי שמאלץ את הצוואר לעבוד קשה.

מחקרים מראים שחשיפה רצופה ל-G ranking יכול לגרום לאיבוד תחושת זמן וכיוון – וזה בדיוק מה שהרגשתי: אחרי שתי דקות כבר לא ידעתי אם עברו 30 שניות או חמש דקות.

האתגר ההנדסי – רעידות ותהודה

אחד הסיכונים הגדולים במבנים כה ארוכים הוא תהודה – מצב שבו תדירות הטלטול של הקרון משתלב עם תדירות טבעית של המסילה, וגורמת להגברה מסוכנת של רעידות.

כדי למנוע זאת, מהנדסי Steel Dragon 2000 השתמשו ב- Finite Element Analysis על כל חלקי המסילה, ובנו אותה עם "גמישות מבוקרת". כלומר, חלק מהעמודים אפשריים תנועה של מילימטרים ספורים כדי לשבור תדרים מסוכנים.

חומרים ועמידות

כיוון שהמסילה נחשפת לשמש, גשם ורוחות של יפן, נעשה שימוש בפלדה מצופה באבץ וניקל, שמונעת קורוזיה ושומרת על החוזק לאורך שנים. בנוסף, חלק מהחיבורים מרכיב מסגסוגת שונה כדי למנוע עייפות מתכת – יכול להיות שבו חומר נשבר אחרי אלפי מחזורי עומס.

נקודת מבט אישית – מה נשאר אחרי ארבע דקות

כשאני יורד מהקרון, אני מרגיש מותש פיזית – אבל גם מרוגש בצורה שקשה לתאר. ארבע דקות של מסלול לא נותנות לגוף מנוחה: זה רצף של עליות, נפילות, פניות וכוחות.

פרסום

מה שייחודי ל-Steel Dragon 2000 הוא לא רק האורך אלא החוויה שזהו מסע . לא עוד אטרקציה קצרה, אלא חוויה שלמה שגורמת לי להרגיש כאילו באמת רכבתי על דרקון.

 למה הדרקון הוא אגדה

  • הוא הארוך בעולם – 2.5 ק"מ של מסילה.

  • הוא משתמש בהנדסת פלדה חלולה ובבלימה מגנטית חדשנית.

  • הוא דוגמה ליכולת לחבר הנדסת חומרים, בקרה, ופיזיקה אנושית למסלול אינסופי.

Steel Dragon 2000 הוא לא רק רכבת הרים. הוא הצהרה הנדסית – אפשר לקחת את הגבולות המוכרים של מהירות, גובה ואורך, ולמתוח אותם עוד ועוד, כל עוד משלבים ידע, טכנולוגיה ודמיון.

Acrobat – לטוס כמו עטלף

כבר מהכניסה רואים את השלט הצבעוני עם ציור עטלף מחייך, אבל מאחוריו מסתתרת אחת החוויות מיוחדות בעולם הרכבות: Acrobat . השם לא נבחר במקרה – כאן לא רק יושבים בקרון, אלא באמת מרגישים כאילו הגוף עצמו הפך לחלק ממופע אווירי.

החוויה האישית – כשהגוף נשכב קדימה

אני מתיישב בקרון, והרצועות הכבדות ננעלות. ואז מגיע הרגע השונה מכול מה שהכרתי: המושב מתהפך, ואני מוצא את עצמי שוכב קדימה עם הפנים כלפי הקרקע . הידיים משוחררות קדימה, הרגליים מוחזקות מאחור.

כשהקרון מתחיל לטפס, אני לא מביט לשמיים כמו ברכבת רגילה – אלא ישר למטה, על האנשים הקטנים בתור. המוח שלי מנסה להתרגל, אבל אני כבר מרגיש שאני עומד "לעוף".

העלייה והנפילה – טיסה מבוקרת

בגובה 43 מטר הקרון מתייצב רגע, ואז יורד קדימה. הרוח פוגעת בפנים, והגוף נלחץ כלפי הרתמות. זה לא רק "נפילה", אלא תחושה של גלישה באוויר .

על המסלול אני עובר לופים, Barrel Rolls, ופניות שמדמות אקרובטיקה של ציפור. השיא הוא Pretzel Loop – רכיב שבו אני נכנס מלמעלה הפוך, מתהפך פנימה ומרגיש לחץ אדיר של עד 4.5G.

ההנדסה שמאחורי אקרובט

  1. סוג רכבת : Flying Coaster ,פיתוח של חברת B&M (Bolliger & Mabillard).

  2. מערכת ישיבה : הנוסעים ננעלים בתנוחת שכיבה קדימה, באמצעות רתמות כתפיים, רגליים ותמיכת גב. המושב שהכול מסתובב סביב ציר כך נוסעים משנים תנוחה עם תחילת המסלול.

  3. מסילה : גובה מקסימלי 43 מ', אורך 1,021 מ', מהירות מקסימלית 90 קמ״ש.

  4. היפוכים : חמישה סה"כ, כולל בייגלה לולאה, חולץ פקקים ו-Barrel Roll.

  5. בטיחות : מאות חיישנים בודקים נעילת רתמות. מנוע אנטי רולבק החלקה לאחור בעלייה.

פרקטיקה פיזיולוגית

  • לחץ חיובי (4–4.5G) : במיוחד ב-Pretzel Loop, שבו הדם נדחק מהרגליים לראש. לכן מגבילה את זמן החשיפה.

  • כוחות שליליים (−0.5G) : בתחושת "אוויר" בגלישה מעל מים או גבעות קטנות.

  • מערכת שיווי המשקל : המוח מפרש את התנועה כאילו אני באמת עף – בגלל שהעיניים רואות קרקע מתחת ולא שמיים מעל.

טכנולוגיות נלוות

  • גלגלי פוליאוריתן : מצמצמים רעש, מעניקים נסיעה חלקה יותר.

  • קונסטרוקציית אלסטית : יכול פלת למסילה "לנשום" בתנודות קלות במקום להיסדק.

  • עיצוב חווייתי : חלק מהמסלול עובר מעל בריכות מים וצמחייה, כך שהיא ממש של טיסה מעל נוף.

בעוד Steel Dragon 2000 מציגה כוח, גובה ואורך, Acrobat מציגה אשליה של תעופה אנושית . השילוב בין תנוחת הגוף, מהירות מתונה יחסית, והיפוכים מתוזמנים, יוצר חוויה פסיכולוגית חזקה – אתה מרגיש כאילו הפכת לעטלף או ציפור.

רכבת אקרובט

Corkscrew– קלאסיקה שלא מתיישנת

כשמשוטטים בפארק, קשה לפספס את שני הלופים הצמודים שחותכים את השמיים. לעומת הענקיות החדשות כמו Steel Dragon 2000 או Acrobat , ה- Corkscrew נראה מתקן קטן יותר – אבל דווקא זה חלק מהקסם שלו. הוא יושב בצד, ותופס את תשומת הלב בפשטות: שתי טבעות מתכת לבנות, סימטריות ומזמינות.

החוויה האישית – פשוט, ישיר, חד

אני נכנס לקרון המתכתי הקלאסי, עם רתמות כתפיים פשוטות. אין מסכים, אין אפקטים, אין פסיכולוגיה של "לבנות מתח" כמו בטאקבישה. יש מסילה, יש כוח, וזהו.

הקרון מטפס לגובה של כ־23 מטר, ובשנייה הראשונה אני חושב – זה לא כל כך גבוה . אבל אחרי הירידה הראשונה מגיעה מיד ההפתעה: שני הלופים העוקבים. הכוח הצנטריפוגלי דוחף אותי אל המושב, הראש מתקרב לחזה, והלב מרגיש שהוא מסתובב יחד איתי.

מחלץ פקקים 

  1. סוג : רכבת היפוכים קלאסית.

  2. חברה בונה : Arrow Dynamics – חלוצת רכבות ההרים המודרניות בארה״ב.

  3. נתונים טכניים : גובה ~23 מ', מהירות ~64 קמ״ש, שני לופים אנכיים רצופים, מסלול כולל באורך כ־730 מ'.

  4. טכנולוגיה : שימוש בפלדת צינורות חלולים (Tubular Steel Track) – חידוש מהפכני בזמנו, שאיפשר בנייה של לופים חלקים ובטוחים.

שכבה אקדמית – כוח ה-G בלופים

במעבר בתוך הלופ, הגוף חווה עומס של כ־4–5G. זה אומר שכל איבר מרגיש כבד פי חמישה. הצוואר נמתח, הרתמות לוחצות, אבל המוח מקבל חוויה אחרת לגמרי: רצף של "חוסר כובד" ו"לחץ" שנכנסים אחד אחרי השני.

למעשה, Corkscrew היא דוגמה פשוטה ליישום של עקרון המרת אנרגיה : ירידה ראשונה → אנרגית פוטנציאלית הופכת לאנרגיה קינטית → מספיקה כדי לשגר את הקרון דרך שני הלופים → המשך המסלול נבנה תאפשר כך שהמהירות הנותרת חזרה לבסיס.

המקום של Corkscrew בפארק

לעומת ה-Steel Dragon שמציע אורך אינסופי, ו-Acrobat שמציע חוויית תעופה מודרנית, Corkscrew הוא “שיעור היסטוריה חי”. זה מתקן שמראה איך רכבות ההרים התחילו את עידן ההיפוכים, ואיך מהנדסי Arrow Dynamics סללו את הדרך למודרניות.

סיכום – פשטות שמנצחת

מחלץ פקקים לא צריך להיות הכי גבוה או הכי מהיר. הכוח שלו הוא בפשטות: שתי טבעות מתכת, קרון, וכוח G שמסובב את הגוף עד שהוא לא מבדיל בין שמיים לאדמה.

זהו הדור הישן מול הדור החדש לצידו של Steel Dragon 2000 האינסופי וה- Acrobat וכ מודרני, Corkscrew נשאר כתזכורת לעבר – תוספת חשובה לחוויית הפארק.

 

רכבת Corkscrew יפן

Universal Studios Japan – קולנוע על מסילה

הכניסה לפארק – הוליווד באוסקה

Universal Studios Japan מרגיש אחרת לגמרי: השערים הענקיים, המוזיקה של סרטים מוכרים, והמבנים שמחקים רחובות אמריקאיים. כאן לא רק רוכבים על מתקן – אלא נכנסים לעולם של סרט.

The Flying Dinosaur – כשפטרנודון חוטף אותך

החוויה האישית

אני מתיישב במושב, והרתמות סוגרות אותי חזק. ואז – בבת אחת – הכיסא מתהפך ואני מוצא את עצמי שוכב עם הפנים כלפי הקרקע. כל הגוף מתוח, והתחושה היא של חוסר אונים מוחלט – כאילו יצור פרהיסטורי תפס אותי בציפורניו.

המסילה מושכת אותי קדימה, ואני מרגיש שאני באמת עף: ירידות חדות, לופים, Barrel Rolls שמסובבים אותי עד שאני לא יודע מה שמיים ומה קרקע.

ההסבר הטכנולוגי

  • סוג רכבת: Flying Coaster של B&M (כמו Acrobat, אבל ארוך ועוצמתי יותר).

  • נתונים: אורך 1,124 מ’, מהירות 100 קמ״ש, גובה 46 מ’, 5 היפוכים.

  • Pretzel Loop: אלמנט שמפעיל עד 4.7G על הגוף – לחץ עצום שמכווץ את החזה.

  • טכנולוגיה: מערכת בקרה מתקדמת מסנכרנת את המושבים, ומאות חיישנים עוקבים אחרי הרתמות כדי למנוע כל סיכון.

שכבה אקדמית

המוח מפרש את החוויה כטיסה אמיתית בזכות השילוב בין שדה ראייה פתוח (אין מסילה מול העיניים), תנוחה אופקית, והיפוכים שמחקים תנועות של ציפור. מדובר בדוגמה קלאסית ל־Immersive Engineering – תכנון הנדסי שמחקה חוויה ביולוגית.

רכבת ההרים The Flying Dinosaur בפארק Universal Studios Japan שבאוסקה

Hollywood Dream – The Ride – כשהמוזיקה קובעת את הקצב

החוויה האישית

אחרי הפראיות של הדינוזאורים, אני נכנס למשהו שנראה רגוע יותר – אבל רק עד שהקרון מתחיל לעלות. ההבדל כאן הוא שבוחרים שיר מתוך רשימה, והמוזיקה מתנגנת דרך רמקולים אישיים מאחורי הראש.

כשמתחילה הירידה, השיר שבחרתי משתלב עם כל צעקה, כל פנייה, כל שינוי כיוון. במקום רק לחוות את הכוח הפיזי – אני חווה גם פסקול אישי.

ההסבר הטכנולוגי

  • סוג: Hyper Coaster (בגובה בינוני, דגש על חוויית “אוויר”).

  • נתונים: גובה ~43 מ’, מהירות 90 קמ״ש, מסלול של 1,200 מ’.

  • מערכת סאונד: כל קרון מצויד במערכת שמע אלחוטית שמאפשרת לנוסעים לבחור מבין כמה ערוצי מוזיקה.

  • טכנולוגיה: בידוד רעידות כדי למנוע מהמוזיקה להתעוות תוך כדי נסיעה במהירות גבוהה.

שכבה אקדמית

שילוב מוזיקה בחוויית רכבת הרים הוא דוגמה ל־Multisensory Design – תכנון שמערב לא רק חוש אחד (מגע/ראייה) אלא גם שמיעה. מחקרים מראים שמוזיקה יכולה לשנות את תפיסת הזמן והמהירות, ולגרום לחוויה להרגיש קצרה או אינטנסיבית יותר.

Universal Studios – בין קולנוע להנדסה

השוני הגדול של Universal הוא שהטכנולוגיה כאן תמיד משולבת בתוך סיפור. בניגוד ל־Fuji-Q שבו הטכנולוגיה חשופה, כאן הכל עטוף בעולם מוכר: דינוזאורים, הוליווד, הארי פוטר.

  • ב־Flying Dinosaur – טכנולוגיה של Flying Coaster משרתת חוויית “נחטפת ע״י פטרנודון”.

  • ב־Hollywood Dream – טכנולוגיית שמע אישית יוצרת תחושת “גיבור סרט” עם פסקול מותאם אישית.

 

סיכום – מסע בין רכבות ההרים של יפן

כשהתחלתי את המסע הזה, הייתי נער עם ציפייה פשוטה: לעלות על רכבות הרים ולצעוק. אבל לאורך הדרך גיליתי שהן לא רק מתקנים של שעשועים – אלא מעבדות הנדסיות, פסיכולוגיות ותרבותיות.

DisneySea – טכנולוגיה בתחפושת סיפור

שם למדתי איך מהנדסים משתמשים באנימטרוניקה, סימולטורים ותיאום הנדסי כדי ליצור עולמות שבהם הטכנולוגיה נעלמת מאחורי נרטיב. לא צעקתי מהפחד אלא התמסרתי לחוויית “גיבור בסיפור”.

Fuji-Q Highland – כשהמדע חשוף

בפוג’י קיו פגשתי את הגבולות החשופים של הפיזיקה:

  • Do-Dodonpa – תאוצה של 0 ל־172 קמ״ש בפחות משתי שניות.

  • Eejanaika – סיבובים רב־ציריים שבלבלו את המוח.

  • Fujiyama – הנדסת מבנים שמדמה נפילה אינסופית.

  • Takabisha – ירידה תלולה של 121° שהפכה את חוקי הגרביטציה.
    כאן אין תחפושת – זהו מדע גלוי שמדגים איך כוח, חומר וגוף משתלבים יחד.

Nagashima Spa Land – בין דרקון לעטלף

הפארק הזה הוא ספר לימוד מלא בהנדסת רכבות:

  • Steel Dragon 2000 – הארוכה בעולם, מסע של 2.5 ק״מ שמציג איך מתמודדים עם רעידות, חומרים ועומסים בקנה מידה עצום.

  • Acrobat – חוויית תעופה שמחקה ציפור, עם הנדסה של מושבים מסתובבים ותכנון אווירודינמי.

  • Corkscrew – נוסטלגיה של ההיפוכים הראשונים, שמזכירה מאיפה הכל התחיל.
    במקום אחד חווים דור ישן, דור ביניים ודור חדש – מראה איך הענף התפתח לאורך עשורים.

Universal Studios Japan – קולנוע על מסילה

ב־יוניברסל הכל עטוף בעולם מוכר:

  • The Flying Dinosaur – טיסה מפחידה שממחישה Immersive Engineering.

  • Hollywood Dream – רכבת שמאפשרת לבחור מוזיקה אישית, דוגמה ל־Multisensory Design.
    כאן למדתי שהחוויה לא רק מכנית, אלא גם רגשית וחושית – איך טכנולוגיה משתלבת בסיפור מוכר כדי לשנות את הדרך שבה אנחנו חווים פחד ואושר.

המסקנה האישית – מעבר לצעקה

בכל פארק, מעבר לצעקות ולאדרנלין, פגשתי את החיבור שבין הנדסה ל־חוויה אנושית:

  • איך אנרגיה פוטנציאלית מתורגמת למהירות.

  • איך כוחות G משפיעים על הגוף.

  • איך טכנולוגיה יכולה להסתתר בתוך סיפור – או לעמוד חשופה כעובדה מדעית.

כנער, התחלתי את המסע הזה מתוך סקרנות לחוות רכבות הרים. אבל יצאתי ממנו עם הבנה רחבה יותר: מאחורי כל לופ, כל נפילה וכל ירידה עומדים מהנדסים, פיזיקאים, פסיכולוגים ומעצבים – כולם עובדים יחד כדי לייצר רגע אחד שבו אנחנו שוכחים הכול, ונותנים לגוף וללב פשוט לצעוק.

תודה שאתם מבקרים בפורטל "טכנו נט". טכנו נט נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום הטכנולוגיה והתעשייה באתר תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום המתכת,פלסטיק, זיווד ואריזה, הייטק, אוצומציה וסייבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

הטכנולוגיה של רכבות ההרים ביפן - מסע טכנולגי

25 בספטמבר 2025

חיישני תנועה כהגנה מפני מחבלים

31 באוגוסט 2025

מהפכה דיגיטלית בתעשיית החלל

29 ביולי 2025

הגנה מתקיפה של רחפני נפץ - רעיון מקורי

22 ביולי 2025

הדחיקה של החדשנות הביטחונית הישראלית מתערוכת הנשק בפריז

17 ביוני 2025

הגנה על תשתיות קריטיות. מתקני מים, חשמל, תחבורה, תקשורת ובריאות בזמן מלחמה

15 ביוני 2025

הטכנולוגיה של רכבות ההרים ביפן - מסע טכנולגי

25 בספטמבר 2025

חיישני תנועה כהגנה מפני מחבלים

31 באוגוסט 2025

מהפכה דיגיטלית בתעשיית החלל

29 ביולי 2025

הגנה מתקיפה של רחפני נפץ - רעיון מקורי

22 ביולי 2025

שלום לך 👋
נעים להכיר.

הירשמו לקבלת תוכן מדהים לתיבת הדואר הנכנס, כל חודש.